Followers

Untuk Makluman

Segala pendapat dan pandangan penulis blog adalah pandangan peribadi tidak ada kena mengena dengan sesiapa yang masih hidup atau yang telah pergi dan juga BUKAN MEWAKILI SUARA dan PANDANGAN RASMI PERGERAKAN PUTERI UMNO BAHAGIAN SEGAMBUT DAN PERGERAKAN PUTERI UMNO MALAYSIA.

Tuesday, March 27, 2012

Kes Culik : Siapa Harus Dipersalahkan?

Sekarang ni seakan trend ataupun sudah menjadi budaya masyarakat Malaysia kehilangan anak.

Saban minggu, kita akan mendengar, membaca dan melihat artikel ataupun pengumuman kehilangan anak yang disangka diculik oleh pihak tertentu.


Saya kerap menerima BBM dan sms daripada ramai kenalan yang memohon dipanjangkan pengumuman pencarian anak hilang.


Kemudian tidak sampai seminggu, anak tersebut telah dijumpai di rumah ibu saudara, ibu angkat, kawan dan di mana saja. Sebab musabab kehilangan : merajuk dan ingin kebebasan.


Tapi sampai bila rasanya, masyarakat Malaysia akan terus dihantui permasalahan ini?


Masyarakat tidak melihat kes-kes sebegini sebagai kesalahan dan kesilapan ibu bapa tetapi mereka melihat dari sudut keselamatan sejagat. Yakni kelemahan menjaga keselamatan yang terletak kepada Polis.


Tak pasal-pasal pulak. Disebabkan kealpaan keluarga sendiri, Polis dipersalahkan kerana lemah menangkis kes-kes penculikan yang acap kali berlaku kini. Tanggapan ini salah.


Seharusnya soal keselamatan sejagat ini tidak boleh diletakkan atas bahu Polis sahaja. Semua pihak harus dan wajib memainkan peranan bersama membanteras permasalahan ini.



Cerita selanjutnya di blog REZQEEN HILL






SP: Kes kehilangan anak2 tidak boleh diletakkan kesalahannya 100% pada orang lain tetapi ibu bapa adalah orang yang pertama harus dipertanggungjawabkan di atas kehilangan anak mereka. Mungkin dah tiba masa untuk pihak berkuasa memikirkan satu mekanisma untuk menangani maslah yang semakin berleluasa kini.









UNDILAH BARISAN NASIONAL ### VOTE FOR BARISAN NASIONAL

No comments:

SOAL HATI: ANTARA TUNTUTAN & IDAMAN