Followers

Untuk Makluman

Segala pendapat dan pandangan penulis blog adalah pandangan peribadi tidak ada kena mengena dengan sesiapa yang masih hidup atau yang telah pergi dan juga BUKAN MEWAKILI SUARA dan PANDANGAN RASMI PERGERAKAN PUTERI UMNO BAHAGIAN SEGAMBUT DAN PERGERAKAN PUTERI UMNO MALAYSIA.

Monday, May 7, 2012

Bersih 3.0: Kenyataan Terdesak AMK


Sesuatu yang kita pasti, Bersih bukan didukung oleh Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) yang berjuang untuk kepentingan rakyat, tetapi sejak Bersih 1 lagi ia sudah menjadi alat oleh pembangkang untuk memperlihatkan kononnya rakyat bangkit menentang kerajaan yang zalim.

Sistem pilihan raya tidak adil hanyalah alasan dan persepsi yang diwujudkan untuk penyokong pembangkang berkumpul di bawah nama Bersih dan kemudian berarak bagi memperlihatkan kononnya jumlah yang menentang kerajaan adalah ramai.

Penulis pernah menulis sebelum ini, kalau sejuta orang berhimpun semasa Bersih pun takda makna kerana yang datang itu hampir kesemuanya adalah penyokong pembangkang, dan bukannya rakyat biasa yang selama ini tidak mencampuri urusan politik mana-mana pihak.

Bolehlah menipu sekali, tapi bila berulang kali menipu guna alasan yang sama melampaulah. Ingat orang bodoh ke?

Lama-kelamaan, orang ramai termasuk pengundi atas pagar (yang tidak pernah sekali pun menyertai perhimpunan Bersih) sedar yang Bersih hanyalah platform pembangkang untuk memburukan kerajaan.

Menyedari taktik penyokong pembangkang berhimpun beramai-ramai atas label Bersih sudah semakin basi dan lebih ramai yang mula menyampah (terutama selepas insiden ganas Bersih 3.0), maka pembangkang cuba berlagak pandai dengan mahu menjauhkan diri dari satu program yang selama ini diperkuat dan dimantapkan oleh mereka sendiri.

Angkatan Muda PKR membuat kenyataan menolak dakwaan Bersih 3.0 digunakan Pakatan Rakyat (PR) kerana menurut sayap pemuda PKR itu, mereka tidak memperolehi sebarang keuntungan daripada aspek “political mileage” daripada perhimpunan tersebut.

Ketua AMK PKR, Shamsul Iskandar Md Akin, menegaskan, perkara itu adalah agenda Umno untuk mencalarkan imej Bersih.

“Apa ‘political mileage’ yang kami dapat dari Bersih 3.0? Malah kami terpaksa menerima kecaman negatif dan kerajaan memberikan publisiti buruk Pakatan Rakyat,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat PKR baru-baru ini.

Selama ini Bersih sinonim dengan pembangkang, peserta menjerit reformasi, memaki hamun pemimpin negara, tidak ada langusung kedengaran sebarang jeritan untuk pembaharuan sistem pilihan raya, tetiba UMNO pulak yang dipersalahkan?

Hakikatnya, selepas Bersih 3.0 berubah menjadi buruk dan rakyat marah, tetiba keluar kenyataan tidak memperolehi sebarang keuntungan daripada aspek “political mileage” daripada perhimpunan tersebut.

Kalau tidak memperoleh sebarang keuntungan mengapa sebelum Berish 3.0 diadakan, para pemimpin pembangkang beriya-iya memjemput penyokong menyertainya melalui siri ceramah mereka? Beriya-iya tweet dan menggunakan medium seperti Facebook untuk menyebarkan mengenai Bersih?

Kenapa pemimpin pembangkang berucap dalam Bersih?

Sebahagian baju penyokong Bersih dengan jelas tertera bendera parti pembangkang.

Mengapa masa Bersih dan Bersih 2 dulu bukan main berlagak bercerita ke seluruh negara rakyat sudah menolak kerajaan yang ada, yang secara tidak langsung memperlihatkan rakyat kononnya memilih pembangkang kini?

Mengapa wajah-wajah pemimpin kerajaan diletakan di lantai dan dipijak-pijak? Takda adab punya manusia.

Perjuangan untuk rakyat apa kalau duk pijak gambar muka orang lain.

Jadi kini, bila orang ramai makin faham apakah itu Bersih dan ia sama sekali tidak mencerminkan kebangkitan rakyat tetapi hanyalah propaganda pembangkang, maka orang seperti Shamsul Iskandar Md Akin cuba nak berlagak pandai dengan mengeluarkan kenyataan yang nyata sekali mencerminkan sifat orang yang terdesak.


Sumber: MYNEWSHUB


UNDILAH BARISAN NASIONAL ### VOTE FOR BARISAN NASIONAL

No comments:

SOAL HATI: ANTARA TUNTUTAN & IDAMAN