Followers

Untuk Makluman

Segala pendapat dan pandangan penulis blog adalah pandangan peribadi tidak ada kena mengena dengan sesiapa yang masih hidup atau yang telah pergi dan juga BUKAN MEWAKILI SUARA dan PANDANGAN RASMI PERGERAKAN PUTERI UMNO BAHAGIAN SEGAMBUT DAN PERGERAKAN PUTERI UMNO MALAYSIA.

Tuesday, December 4, 2012

PAS Sudah Tidak Relevan Sebagai Parti Islam #TolakPR @umbkl

Hari ini Pas yang pernah dan masih mengatakan bahawa ia adalah parti Islam yang terhebat dan paling ikhlas memperjuangkan agama yang di bawa oleh Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, kini berada di persimpangan jalan.

Ketika Pas masih di usia muda dan baru ditubuhkan mungkin dakwaan tersebut ada kebenarannya, maklumlah semangat masih berkobar-kobar, jiwa masih bersih daripada nodaan syaitan.

Kini setelah enam dekad wujud di persada politik kebangsaan, identiti Pas sebagai parti Melayu yang dikatakan bertunjangkan kepada perjuangan untuk menegakkan Negara Islam sudah mula dipertikaikan.

Malah ada juga yang sudah mengatakan parti itu sekarang saling tak tumpah seperti parti-parti lain yang mengamalkan prinsip Machiavellian dalam pendekatan politiknya iaitu matlamat menghalalkan cara.

Dilema Pas kini sungguh menekan kepimpinan parti itu pada masa kini, bak kata peribahasa Melayu 'ditelan mati mak, diluah mati bapak'.

Bagaikan memilih antara dua kekasih yang sama-sama disayangi dan dicintai, Pas benar-benar berada di dalam keadaan yang tersepit.

Di satu persimpangan masih ada naluri untuk menegakkan Islam sebagai agama yang syumul di mana di dalamnya politik atau siyasah memainkan peranan yang penting dalam mengendali dan mengurus sistem yang melingkungi kehidupan manusia sebagai hamba Allah SWT.

Pada pandangan yang lain Pas berbelah bagi sama ada untuk terus agresif mempertahankan prinsip Islamnya atau tunduk kepada pragmatisme politik semasa.

Realitinya, Pas kini dilihat telah tunduk kepada nafsunya untuk terus hidup sebagai sebuah parti politik partisan daripada meniti perjuangan yang menjadi asbabul wujud atau sebab-sebab keberadaannya.

Buktinya jelas apabila parti itu menggugurkan prinsip untuk menegakkan Negara Islam yang selamanya sememangnya sinomin dengan perjuangan parti itu.

Sebut sahaja Pas orang akan terus terfikirkan konsep Negara Islam yang ingin dipasak di dalam jiwa pengikut dan penyokongnya.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone
UNDILAH BARISAN NASIONAL ### VOTE FOR BARISAN NASIONAL

No comments:

SOAL HATI: ANTARA TUNTUTAN & IDAMAN