Followers

Untuk Makluman

Segala pendapat dan pandangan penulis blog adalah pandangan peribadi tidak ada kena mengena dengan sesiapa yang masih hidup atau yang telah pergi dan juga BUKAN MEWAKILI SUARA dan PANDANGAN RASMI PERGERAKAN PUTERI UMNO BAHAGIAN SEGAMBUT DAN PERGERAKAN PUTERI UMNO MALAYSIA.

Friday, June 22, 2012

Kerajaan Prihatin : Baucar RM520 Untuk Pemandu Teksi #BNBagus #Vote4BN #BN4WP @umbkl @mediaumno


Perdana Menteri, Dato Seri Najib Tun Razak akan menyempurnakan pelancaran pemberian voucher RM520 kepada pemandu teksi dari seluruh negara yang dianggarkan sekitar 66,000 orang di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 24 Jun 2012 (ahad). Voucher tersebut diberikan khas untuk golongan ini membeli dan menukar tayar kenderaan kepada yang baru.

Skim pemberian voucher ini diberi nama Teksi Rakyat 1 Malaysia (TR1Ma). Memang khas untuk teksi² seluruh Malaysia. Teksi sapu tak termasuk dalam program ini tapi kalo nak datang memeriahkan majlis, mai je lah.

Mungkin bagi sesetengah pihak beranggapan ini adalah satu helah ataupun strategi kerajaan untuk mendapatkan sokongan dari pemandu-pemandu teksi seluruh negara. Bak kata Anwar Ibrahim, ini merupakan gula-gula politik dari kerajaan.

“Kalau mahu empat tayar, sokong UMNO. Mahu permit teksi, kamu sokong Pakatan Rakyat. Insya-Allah,” - Anwar Ibrahim.

"Confirm dapat empat tayar dengan UMNO. Sokong Pakatan Rakyat belum tentu dapat pandu teksi kelak, confirm," - Rezqeen Hill

Namun tidak semua pemandu teksi beranggapan pemberian sumbangan dari kerajaan ini sebagai gula-gula pilihanraya semata-mata. Ia lebih kepada penghargaan dari kerajaan kepada pemandu² teksi seluruh negara yang juga merupakan 'duta kecil' untuk perlancongan dalam negara. Saya merasakan banyak pemandu teksi yang bersetuju dengan usaha kerajaan yang dilihat lebih positif ke arah membantu meringankan beban rakyat.


Pendapat Timbalan Presiden PAS, Mahfuz Omar yang menyifatkan pemberian voucher RM520 ini masih tidak mencukupi untuk pemandu² teksi membeli 4 bijik tayar. Sebab sekarang ini, terdapat pelbagai jenis teksi yang beroperasi di atas jalan raya. Tapi di sini, saya quot kan sebijik tayar untuk teksi standard, harganya seperti di bawah..

RM130 sebijik
RM130 x 4 bijik = RM520

Mahfuz Omar dok pikiaq RM520 masih tidak memadai dan meminta kerajaan mengkaji semula cadangan tersebut. Dalam masa yang sama juga si Mampos Mahfuz Omar meminta kerajaan memahami kehendak dan keperluan pemandu teksi yang mahukan permit diberikan berbanding sumbangan tayar tersebut.

Saya beranggapan Mahfuz Omar mungkin baru terjaga daripada lena yang panjang ataupun memang berlagak poyo untuk menjadi hero taik kucing kepada pemandu² teksi yang masih menggunakan permit syarikat. Pada tahun lepas, kerajaan telah mengeluarkan sebanyak 30,000 permit teksi kepada pemandu² teksi sewa. Namun dalam tempoh tersebut, kerajaan terpaksa membekukan sementara pemberian permit² teksi atas beberapa faktor.


Baca selanjutnya di REZQEEN HILL



UMNO - We Walk The Talk
PR - They Just Talk Only


UNDILAH BARISAN NASIONAL ### VOTE FOR BARISAN NASIONAL

No comments:

SOAL HATI: ANTARA TUNTUTAN & IDAMAN