Followers

Untuk Makluman

Segala pendapat dan pandangan penulis blog adalah pandangan peribadi tidak ada kena mengena dengan sesiapa yang masih hidup atau yang telah pergi dan juga BUKAN MEWAKILI SUARA dan PANDANGAN RASMI PERGERAKAN PUTERI UMNO BAHAGIAN SEGAMBUT DAN PERGERAKAN PUTERI UMNO MALAYSIA.

Saturday, October 13, 2012

Nik Aziz Sahkan DAP Parti Tonggak Pakatan Rakyakt? @umbkl

Beberapa bulan lepas, kita pernah dikejutkan dengan kebocoran maklumat pembahagian kerusi di antara parti-parti pembangkang dalam Pakatan Rakyat (PR) yang mana DAP telah mendapat kuota bertanding kerusi parlimen yang paling tinggi berbanding PKR dan PAS.

Pada awalnya, PR berkeras menyatakan maklumat dalaman yang hangat diperkatakan umum tika itu hanyalah propaganda BN, namun selepas itu tiba-tiba sahaja PR telah mengadakan mesyuarat tergempar meminda semula kuota pembahagian kerusi parlimen di antara mereka. Pelik bukan?

Pendedahan tersebut menarik perhatian ramai kerana sejak wujudnya PR, segala tindak tanduk gabungan itu dilihat condong mengikut dasar liberal DAP, sementara PKR sinonim sebagai pendukung DAP, manakala kehadiran PAS pula kelihatan sekadar bertaraf balaci suruhan sahaja.

Dengan kata lain, DAP telah berubah menjadi tonggak utama dan mendominasi arah tuju PR, sedangkan sepatutnya sebagai parti yang paling tua dan dilihat lebih kuat berbanding parti lain dalam PR, sewajarnya PAS yang menjadi penentu haluan dan dasar PR.

Setelah reda seketika isu dominasi DAP dalam PR, tidak semena-mena Sasterawan Negara, Prof Emeritus Datuk Dr Shahnon Ahmad pula tampil menyuarakan kekesalannya kerana PAS kini diibaratkan seperti pak turut kepada DAP.

Shahnon yang pernah mewakili PAS sebagai Ahli Parlimen di Sik, Kedah tanpa berselindung mengkritik kerjasama PAS dan DAP yang disifatkannya telah bercanggah dengan tuntutan Islam.

Katanya, pendekatan di zaman Rasulullah SAW yang bekerjasama dengan kaum Yahudi, Kristian dan munafik waktu itu langsung tidak sama seperti kerjasama PAS dengan DAP tika ini kerana ketika itu Islam yang memerintah dan memimpin kaum-kaum berkenaan.

Jelas Shahnon teramat kecewa melihat senario semasa di mana PAS terlalu mengikut rentak DAP sehingga mengorbankan banyak prinsip dan dasar perjuangan Islam.

Kenyataan Shahnon itu sebenarnya secara tersurat dan tersiratnya telah mengesahkan parti utama yang sedang menguasai halatuju PR sekarang ini ialah DAP dan bukannya PAS.

Namun kritikan dan kekesalan Shahnon nampaknya tidak berbekas di hati Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat apabila dalam reaksi balasnya, beliau mempertikaikan kritikan itu dengan mengaitkan konon Shahnon telah terpengaruh dengan propaganda media UMNO.

Orang PAS sendiri yang mempertikaikan hubungan parti itu dengan DAP, alih-alih UMNO pula yang dijadikan kambing hitam. Ajaib, unik dan pelik benar sikap pemimpin tertinggi PAS ini.

Nik Aziz yang juga adalah Menteri Besar Kelantan, dalam kenyataan balasnya itu juga secara terbuka mengakui peri pentingnya kerjasama PAS dengan DAP demi untuk mencapai kemenangan dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Dalam perkembangan berkaitan, ketika ditanya perihal kenyataan bekas Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa yang mengkritik dasar PAS yang terlampau mengutamakan kuasa dan amat bergantung harap pada DAP berbanding prioriti mendahulukan prinsip Islam, Nik Aziz secara terbuka mengakui PAS memerlukan sokongan pengundi Cina DAP untuk menjamin kemenangan duniawi.

Jelas dari kenyataan MB Kelantan itu, betapa besar harapannya pada DAP. Dengan kata mudah, pengakuan Nik Aziz itu mengesahkan tonggak sebenar PR adalah DAP dan PAS pula hanyalah balaci dan keldai tunggangan semata-mata.

Berpuluh tahun dulu kita tidak lupa dengan sikap PAS yang cukup alergik dan fobia melihat kerjasama antara UMNO-MCA-MIC yang membentuk PERIKATAN kemudiannya dikenali sebagai Barisan Nasional.

Saban hari waktu itu pemimpin PAS menghasut orang Melayu Islam supaya menjauhi UMNO kerana didakwa telah jatuh kafir selepas redha mengadakan kerjasama dengan orang bukan Islam.

Kini, PAS menjilat kembali ludahnya malah dimasa yang sama secara sedar telah mengiktiraf kepentingan DAP sebagai tonggak utama demi membolehkan PAS mengejar kuasa duniawi. Prinsip negara Islam dan hukum hudud hilang entah ke mana, sebaliknya yang menjadi tatapan sekarang ialah,
PAS terus kekal sebagai balaci DAP.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone


UNDILAH BARISAN NASIONAL ### VOTE FOR BARISAN NASIONAL

No comments:

SOAL HATI: ANTARA TUNTUTAN & IDAMAN