Followers

Untuk Makluman

Segala pendapat dan pandangan penulis blog adalah pandangan peribadi tidak ada kena mengena dengan sesiapa yang masih hidup atau yang telah pergi dan juga BUKAN MEWAKILI SUARA dan PANDANGAN RASMI PERGERAKAN PUTERI UMNO BAHAGIAN SEGAMBUT DAN PERGERAKAN PUTERI UMNO MALAYSIA.

Thursday, September 11, 2014

Kenyataan Rasmi Ketua Puteri UMNO Malaysia Berhubung Isu Kertas Soalan Bocor UPSR @EmySamsudin @Pu3UMNOMalaysia #MediaSosialPuteri #PuteriPrihatin #RakanMediaSosial

Puteri UMNO kesal dgn kejadian tersebut dan menggesa kerajaan bertindak tegas kpd mrk yg bertanggungjawab dan kenakan hukuman setimpal kpd mrk. Kejadian ini bukan saja menjejaskan emosi dan menimbulkan kekecewaan kpd calon2 yg menduduki UPSR, para guru dan ibu bapa tetapi merugikan negara.

Dakwaan wujudnya kejadian soalan bocor sering berlaku setiap kali peperiksaan nasional berlangsung setiap tahun. Namun tidak ada bukti kukuh serta laporan rasmi dibuat sehinggalah kejadian tahun ini yg melibatkan subjek Sains UPSR. Puteri berharap pihak betkuasa turut menjalankan siasatan ttg kemungkinan kebocoran turut melibatkan subjek2 lain.

Puteri juga menggesa Lembaga Peperiksaan dan MOE mengambil langkah lebih ketat termasuk melihat semula prosedur pengurusan kertas soalan peperiksaan agar kejadian spt ini tdk berulang. Dgn perkembangan teknologi ICT yg makin canggih sekarang mungkin prosedutlr itu perlu disemak bg mengelak pihak2 tdk bertanggungjawab membocorkan soalan2 sedemikian.

Kejadian spt itu tdk akan berlaku jika semua pihak yg terlibat menguruskan kertas2 peperiksaan itu dgn penuh bertanggungjawab, amanah dan berintegriti. Sedikit sahaja tanggungjawab dan amanah ini dicabul ia jelad memberikan kesan negatif kpd banyak pihak baik murid2, guru, ibu bapa bahkan negara.

Bayangkan jika soalan2 ini bocor dn tdk disedari ia sudah pasti merugikan murid2 itu sendiri krn tdk guna memperoleh keputusan cemerlang jika ia disebabkan memperoleh soalan bocor.

Mas Ermieyati Samsudin
Ketua Pergerakan Puteri UMNO Malaysia


UNDILAH BARISAN NASIONAL ### VOTE FOR BARISAN NASIONAL

No comments:

SOAL HATI: ANTARA TUNTUTAN & IDAMAN