Timbul pelbagai isu tentang Sistem
Penguatkuasaan Automatik (AES) di dalam media sejak beberapa hari yang lepas,
apabila ahli-ahli politik pembangkang memperbesarkan isu ini dan
menjadikannya persis sebuah sarkas.
Kenapa kita begitu kuat
mempertahankan pesalah-pesalah trafik? Bukankah kita menggunakan jalanraya
setiap hari dan menyedari betapa tingkahlaku sesetengah pengguna-pengguna
jalanraya adalah sangat menjengkelkan dan merbahaya?
Memandu melebihi had laju,
melanggar lampu insyarat, memotong barisan, memotong di jalan garisan dua
selari serta mereka yang memasuki jalan-jalan larangan pada waktu-waktu yang
sibuk; ini semua adalah senario harian dalam pengalaman pemanduan kita semua.
Adakah kita ini semata-mata sebuah
negara yang dipenuhi pengguna-pengguna jalanraya yang tidak bertimbangrasa
sehinggakan kita harus menyuarakan ketidakpuasan hati kita kepada sebuah
sistem baru yang boleh memastikan keselamatan jalanraya untuk kita semua?
Pertama sekali, AES telah pun
dilaksanakan di seluruh dunia terutamanya di negara-negara membangun seperti
Perancis, Jerman, Australia, Singapura dan Amerika Syarikat. Terdapat lebih
daripada 90 negara-negara di seluruh dunia yang melaksanakan sistem
elektronik yang serupa, dan hasilnya amat memberangsangkan.
Kita ambil contoh Perancis di mana
jumlah kematian akibat kemalangan jalanraya telah menurun sebanyak 27 peratus
dalam tempoh hanya tiga tahun selepas dilaksanakan. Di Kuwait, kadar
kemalangan trafik telah berkurangan sebanyak 48 peratus sementara di Jerman
pula, 80 peratus daripada pengguna-pengguna jalanraya telah mula mematuhi
peraturan-peraturan jalanraya di kawasan-kawasan yang diletakkan di bawah
pengawasan AES.
Sejak fasa pertama pelancarannya
di negara kita pada 23 September tahun ini, 14 buah kamera yang telah
dipasang di kawasan-kawasan "blackspot" di Perak, Selangor, Kuala
Lumpur dan Putrajaya telah dilaporkan dapat merakamkan sejumlah 63,558
kesalahan-kesalahan trafik dalam masa lapan hari yang pertama.
Perangkaan ini seharusnya
mengingatkan kita semua agar mematuhi undang-undang trafik, bukannya untuk
kita menimbulkan satu bentuk perbalahan yang menuduh pihak kerajaan sedang
cuba untuk merompak kita semua! Dan tahukah anda bahawa jumlah pemandu yang
didapati melakukan kesalahan-kesalahan trafik telah berkurangan lebih
daripada separuh sejak minggu lepas?
Pengguna-pengguna jalanraya kini
bertambah berwaspada dan lebih mematuhi undang-undang trafik kerana mereka
tidak mahu ditangkap melakukan kesalahan oleh kamera berkuasa tinggi yang
diletakkan di tepi jalanraya-jalanraya kita. Kenapa ini dianggap sebagai
sesuatu yang membebankan rakyat Malaysia?
|
|
Kelebihan-Kelebihan AES
Kita perlu diingatkan sekali lagi
tentang tujuan dan kelebihan-kelebihan sistem ini.
AES membawa banyak
kelebihan-kelebihan, selain daripada objektif utamanya untuk memastikan keselamatan
setiap pengguna-pengguna jalanraya. Eloklah kita diingatkan bahawa AES
bukanlah sebuah sistem di mana kamera-kamera tersembunyi digunakan oleh
pegawai-pegawai polis trafik yang terpaksa bersembunyi di celah semak samun
sepanjang lebuhraya-lebuhraya kita. Papan-papan tanda amaran diletakkan
berdekatan lokasi-lokasi AES untuk mengingatkan kita agar mematuhi
undang-undang. Gambar-gambar kenderaan serta nombor plet pesalah-pesalah akan
diproses di pusat kawalan AES dan akan diserahkan kepada JPJ untuk
pengeluaran denda atau saman.
Apa yang membingungkan lagi adalah
sikap sesetengah anggota masyarakat yang menolak AES sedangkan ianya adalah
sebuah sistem yang mengurangkan kebergantungan terhadap pihak polis dalam
pengeluaran saman, ini bermakna kita dapat mengurangkan atau menghapuskan
rasuah dalam kalangan anggota polis trafik. Bukankah ini apa yang kita
aspirasikan bersama? Kita kerap menyelar pihak polis dan menuduh mereka
mengamalkan rasuah, dan dengan tiba-tiba, kita menolak pula sebuah sistem yang
mampu mengurangkan atau menghapuskan amalan rasuah. Kita menentang amalan
rasuah namun pada masa yang sama kita tidak berasa bersalah apabila kita
melanggar undang-undang jalanraya?
Satu lagi aspek yang bagus tentang
AES adalah ianya membantu mengurangkan jumlah kakitangan yang melaksanakan
tugas-tugas ini secara manual sebelum ini, sebagai contoh pegawai-pegawai
polis yang bersembunyi di celah semak-samun. Mereka boleh ditugaskan untuk
melaksanakan perkhidmatan-perkhidmatan lain yang lebih membawa nilai tambahan
sebagai contoh membantu mengurangkan kesesakan lalulintas di sekitar
bandaraya. Memang kita tidak suka diperhatikan sewaktu kita memandu, kita
juga perlu tahu bahawa pegawai-pegawai polis itu pun tidak suka bersembunyi
untuk menangkap anda. Mereka juga ada tugas-tugas lain.
AES mempertingkatkan keberkesanan
penguatkuasaan trafik melalui sebuah sistem yang berfungsi 24 jam, di bawah
setiap jenis cuaca atau keadaan. Ia juga tidak mendiskriminasi, kerana tidak
wujud sebarang interaksi peribadi di antara sistem ini dan pesalah-pesalah,
dan ia juga tidak mendiskriminasi antara kenderaan-kenderaan persendirian,
komersil mahukan awam.
AES juga mensasar untuk
meningkatkan tahap PERCEPTION OF BEING CAUGHT (POBC) dalam kalangan
pengguna-pengguna jalanraya Malaysia demi mengurangkan kadar kemalangan
jalanraya. Biasanya, kadar POBC dalam kalangan pengguna jalanraya tempatan
adalah 25 peratus pada hari-hari biasa dan 50 peratus pada musim-musim
perayaan apabila kempen-kempen keselamatan jalanraya seperti Ops Sikap
dijalankan.
Di negara-negara maju di mana
pengguna-pengguna jalanraya lebih berdisiplin dan berpengetahuan, kadar POBC
mereka adalah di antara 80-90 peratus. Kita masih lagi jauh di belakang,
namun kita sedang berada di landasan yang betul. Kita tunggu dan lihat saja
apa akan berlaku apabila lebih banyak kamera lagi dipasang di kesemua 817
kawasan-kawasan "blackspot" di seluruh negara.
|
|
Kenapa perlu kecoh?
Sesetengah orang mula memanggil
AES sebagai "rompakan lebuhraya" dan ada juga yang mahu nama sistem
ini ditukar kepada "Saman 1-Malaysia." Ketua Menteri Pulau Pinang
menyifatkan AES sebagai satu alat untuk memeras rakyat demi keuntungan dan
bukannya berfungsi sebagai satu usaha pencegahan kesalahan-kesalahan trafik.
Setiap perniagaan perlu
mendapatkan keuntungan, begitu juga dengan syarikat-syarikat yang telah
mendapat kontrak pembekalan dan pengoperasian AES ini. Menurut Kementerian
Pengangkutan, pihak kerajaan tidak mengeluarkan walau satu sen pun untuk AES
dan syarikat-syarikat tersebut perlu menanggung segala kosnya.
Sekiranya ini benar, maka pihak
syarikat perlu mendapatkan pinjaman dari institusi-institusi kewangan untuk
membeli kamera-kamera serta teknologi ini, dan sama seperti perniagaan lain,
syarikat-syarikat ini perlu mendapatkan pulangan dari pelaburan mereka.
Tiada siapa yang membuat kecoh
apabila MyeG Berhad mengenakan sedikit bayaran pemprosesan untuk memproses
permohonan-permohonan online seperti saman trafik dan pembaharuan lesen cukai
jalan, jadi kenapa segelintir masyarakat menyuarakan kemarahan mereka
terhadap kerajaan dan dua buah syarikat ini sedangkan mereka sedang
menjalankan model perniagaan yang serupa?
Tidak perlu ada sebarang
perbalahan tentang AES sekiranya kita mahu menjadi sebuah masyarakat yang
bertamadun, berbudaya dan matang. Kita berharap dengan penuh keyakinan agar
dalam jangka panjang, AES akan berkesan dalam mengurangkan kadar kemalangan
maut, seperti mana yang terbukti di banyak negara-negara lain di seluruh
dunia.
Kini ada kira-kira 20 juta
kenderaan berdaftar di negara kita dan kadar kemalangan jalanraya dan
kematian akibatnya semakin berkembang setiap tahun.
Memang tidak dapat kita nafikan
bahawa pengeluaran saman-saman ini tidak mungkin akan dapat membenteras
pemandu-pemandu tidak bertanggungjawab dari mendatangkan bahaya kepada orang
lain, namun sebarang usaha yang bertujuan untuk memastikan jalanraya kita
selamat digunakan haruslah sentiasa kita sokong.
|
2 comments:
yang marah² tu semua pesalah trafik
Saudara,
Kalau kepentingan untuk rakyat keseluruhannya... kita buka minda dan ketepikan sebentar kisah politik. Tidak semua yang membantah itu P E M B A N G K A N G . Ahli Parlimen BN - Sri Gading Dato Mohamad Aziz juga membantah semasa persidangan Parlimen. Ahli Parlimen boleh elak saman kalu dia nak tapi demi kepentingan rakyat dia membantah juga. Kalau kita tonton rancangan TV 3 yang menayangkan rencana berkenaan AES di UK mereka lebih kepada mendidik. Sebelum lokasi kamer mereka meletakkan papantanda dan garisan belang bagi menandakan lokasi AES. Kita jangan salah sangka kehadiran kamera juga boleh menyumbang lebih kemalangan kerena pemandu yang tiba-tiba melihat pemandu hadapan dirakam dengan flash kamera AES akan bertindak memperlahankan (menekan brek) dengan tiba-tiba dalam kelajuan yang tertentu yang lebih mengundang bahaya kepada pemandu lain dibelakang.
Post a Comment