Slogan ‘Endless Possibilities’ yang bakal dilancarkan pada 17 September menjadi topik hangat di kalangan beberapa blog dan pelayar internet kerana ia dikatakan menyamai slogan Kementerian Pelancongan Israel iaitu ‘One Place, Endless Possibilities’.
Memandangkan Malaysia telah pun menggunakan slogan Satu Malaysia, maka
penambahan ‘Endless Possibilities’ menjadikan persamaannya begitu ketara.
Justeru, pantas, Malaysia dituduh sebagai meniru Israel, sekali gus,
motif kerajaan diragui.
Hakikatnya, Malaysia telah pun memperkenalkan slogan ‘Endless
Possibilities’ jauh lebih awal dari Israel iaitu ketika menghadiri World
Economic Forum di Davos pada 13 Disember 2012.
Untuk itu, satu video bertajuk ‘Malaysia-Endless Possibilities’ dibuat
yang memaparkan Dato’ Seri Najib sendiri mempromosi Malaysia.
Video tersebut telah pun dimuatnaik ke Youtube pada tarikh 5 Februari
2013.
Kementerian Pelancongan Israel pula hanya menggunakan slogan ‘One Place,
Endless Possibilities’ di dalam laman web promosi mereka pada sekitar Mei
2013. Slogan tersebut tidak pernah
dilancarkan secara rasmi, tetapi hanya menjadi ‘tagline’ pelancongan bagi
negara Israel yang tidak diiktiraf.
Jelaslah bahawa Malaysia tidak meniru Israel tetapi mungkin Israel yang
meniru Malaysia, sama ada secara sengaja dan mungkin juga secara tidak sedar.
Persoalannya, kenapa ramai yang terus menuduh Malaysia yang meniru
Israel dan tidak sebaliknya? Apakah ia
kerana ‘persepsi’ atau sememangnya rakyat Malaysia tidak pernah punya keyakinan
diri?
Mungkin sudah tiba masanya rakyat Malaysia menukar cara kita berfikir
dan tidak terlalu memandang rendah kepada diri sendiri. Yang lemah dan buruk tidak semestinya dari
kita, dan yang bijak dan cantik itu tidak semestinya bukan dicipta oleh orang
kita.
No comments:
Post a Comment